SIBO = Bakteriel overvækst i tyndtarmen

HVAD ER SIBO❓
SIBO (small intestinal bacterial overgrowth) er, når mængden af bakterier i tyndtarmen overstiger den mængde, som bør være der. Sagen er, at hvis der kommer for mange bakterier hér (der skal være nogle, men ikke for mange), så forstyrrer det den nydelige fordøjelsesproces, som også finder sted i tyndtarmen!
Den større mængde bakterier skal helst kun forekomme længere nede i tarmsystemet; i tyktarmen. Her skal bakterierne fermentere madresterne, som ikke kunne fordøjes og optages i tyndtarmen, f.eks. kostfibre. Nu fermenterer de det så bare i meget højere grad allerede i tyndtarmen, hvilket kan give symptomer som oppustethed, mavesmerter, meget luft i maven, forstoppelse, diarré – generelt en masse symptomer, som ses ved irritabel tyktarm (IBS). SIBO kan netop i mange tilfælde være en årsag til IBS (studier varierer mellem 4-78% af IBS tilfælde)(1).
Bliver det ikke behandlet, kan det faktisk også lede til nedsat absorption af nogle vitaminer og mineraler, f.eks. D-vitamin, B12 og jern (2).

HVAD SKYLDES DET❓
SIBO kan skyldes mange ting. F.eks. kan det opstå efter en madforgiftning eller mave-tarm infektion. Eller en lidelse i nervesystemet, som også påvirker nervesystemet i tarmen, så alting går langsommere. Det kan skyldes operationer, hvor resterende arvæv tillader bakterier at overvækste. Det kan skyldes lavt stofskifte, som ofte giver langsommere transittid, og dermed større risiko for SIBO. SIBO er associeret med en lang række andre sygdomme både i og uden for mave-tarm systemet (2).

Man kan diagnosticere SIBO ved en pusteprøve, eller aspirat fra tyndtarmen (via kikkertundersøgelse). Pusteprøverne er ikke altid voldsomt præcise, men kan være en guide. Behandlingen kan bl.a. være probiotika, kostrestriktioner i en periode, antibiotika eller nogle typer af kosttilskud (urter), som påvirker bakterievæksten. I Roots Clinic ser vi mange klienter, som har SIBO, og fælles for de fleste er heldigvis, at der oftest er en løsning, selvom vejen ikke altid er ligefrem.

Referencer
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5347643/